Bestsellers versus slapende stock

Bestsellers versus slapende stock

23 februari 2022

Bestsellers versus slapende stock

 Wat mij overkwam: 

‘Dag Myriam, nu heb ik iets voor hé.

Mijn nagellak heb ik nog niet kunnen afhalen, geen nagellak remover meer. Ik zal straks een flesje meenemen. Jij verkoopt dat toch hé?'

(Dat Marie bijna de enige is die nagellak remover meeneemt weerhield me er niet van om een pakket nagellak remover aan te kopen. Een doos met 12 flesjes waarvan ik er één verkocht.)

of

‘Oh neen weer een paar panty’s voor de vuilbak. Ja Myriam, ik heb vaak een haakje aan mijn nagels waardoor mijn kousen altijd stuk gaan. Ik ga straks een vijl meenemen.’

(Natuurlijk verkoop ik vijlen, ik heb een heel assortiment van klein naar groot, van kartonnen vijlen tot echte professionele vijlen. Maar ik verkocht maar af en toe een vijl. Het meeste bleef onaangeroerd in de kast liggen).


Klink het jou bekend in de oren?

Wel dit is slapende stock

Je merkt het al hé

Mijn stock begon te groeien en te groeien

En voor ik het besefte kreeg ik kasten vol producten die niet van plaats gingen

In het begin dacht ik dat het zo moest.

Dat je voor elke klant de gepaste oplossing moest kunnen aanbieden

Ook ik ben ooit in die val gelopen


Bestsellers daarentegen zijn jouw producten die bij wijze van preken over jouw toonbank vliegen. Ze hebben geen tijd om stof te vergaren.

Slapende stock of verloren producten zitten vaak diep weggestoken in een kast zodat we er niet dagelijks mee geconfronteerd worden


Bestsellers, zalig toch.

Wat een goed gevoel geeft het jou deze producten te adviseren.

Vaak zijn het producten waar je helemaal weg van bent omdat je het product door en door kent.

De werking van de ingrediënten heeft voor jou geen geheimen en jij weet exact wat jij kan verwachten van dit product.

Hoe meer kennis hoe beter jouw advies

Je verhaal klopt.


Zorg steeds dat jij voldoende stock hebt van deze producten

Weet welke jouw bestsellers zijn en koop ze in grotere hoeveelheden aan.

Let zeker op promoties en sla je slag


Onvermijdelijk heb je naast jouw bestsellers ook te maken met slapende of verloren producten.

Of de vervaldatum is verlopen of de verpakking is zo verouderd dat je ze niet meer uit de kast durft te halen.

Je ziet ze alleen elk jaar verschijnen tijdens de inventaris en zijn een bron van ergernis


Het is nooit jouw intentie geweest om producten aan te kopen die jij zo goed als niet  verkoopt.

Maar toch sluipen ze in je stock.

Maar hé, het zijn niet alleen de bijproducten die zorgen voor slapende stock.


Mijn core business was huidverzorging en minerale make-up.

Topmerken maar ook daar zaten voor mij slapende producten in

Ik weet dat ikzelf niet zo weg was van camouflage producten.

Dus verkocht ik ze ook niet.

Het was mijn slapend product van de make-up stand.

Tot ik de analyse maakte.

Ik ben mij gaan verdiepen in het product, een extra cursus camouflage technieken gevolgd en je raadt het al… het werd één van mijn bestsellers.

Waarom? Ik kende mijn product, ik wist hoe ik het moest gebruiken en ik kon het adviseren ook al gebruikte ik het zelf niet op mijn gelaat.


Helemaal euforisch  was ik van mijn gelaatsverzorgingsproducten.

Eén voor één top producten. Maar ook hier slaagde ik erin een slapend product te creëren.

Voor mij was dat retinol, een product dat mijn huid niet verdraagt dus ik adviseerde het niet meer. Tot ik mij ging verdiepen in het product en ontdekte hoe waardevol dit wel was in de huidverzorging.

Ik zou er heel wat van mijn klanten mee kunnen verder helpen met verbluffende resultaten.

Nadat ik mij hierop had toegelegd kon ik het heel makkelijk adviseren en ging het van slapend naar een zeer goed verkopend product

Zo zie je maar, vaak heb je de tools zelf in handen


Uiteindelijk besliste ik om nog enkel door te gaan met mijn core business.

De rest stootte ik af

Voor de klant werd het ook veel makkelijker, geen onnodige prikkels

Geen mikmak van producten

Een duidelijke lijn, een duidelijke focus, een duidelijke specialisatie

Het kwam mijn verkoop van mijn core business alleen maar ten goede


Besluit
  • Neem je vergrootglas en bekijk kritisch je stock
  • Weet welke producten je bestsellers zijn
  • Je kan niet alle behoeften van je klanten inlossen
  • Zorg dat je voldoende kennis hebt over de producten die je adviseert
  • Bewandel een duidelijk pad met een positief resultaat voor jou en jouw klanten


Ben jij in jouw zaak ook toe aan verandering, inspiratie of hernieuwde kracht

Ik ben graag je sparringpartner



Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x